朝陽科技大學 091學年度第1學期教學大綱
Sociology 社會學

當期課號 3363 Course Number 3363
授課教師 李易駿 Instructor ,
中文課名 社會學 Course Name Sociology
開課單位 幼兒保育系(四進)二A Department  
修習別 選修 Required/Elective Elective
學分數 2 Credits 2
課程目標 文化、性別、組織、家庭、教育、經濟、政治等社會議題,都與我們的生活有密切關係,透過「社會學的想像」來解釋這些我們習以為常的社會現象,有助於理解社會真實如何被加以建構,以及我們如何參與其中。 Objectives Social issues such as culture, gender, organization, family, education, economics, politics, etc are closely related to our daily lives. ‘Sociological imagination’ is used to explain these social phenomena which we take for granted. It helps us understand how the social reality is constructed, as well as how we are engaged.
教材 1.講授:依課程內容大綱,由講員講授重要觀念與內容。
2.討論:講員於於課堂中鼓勵並引導同學自由討論,再由講員酌予補充。
3.專題研習:鼓勵同學就所列教材,自行進行專題研習
Teaching Materials lecture
class discussion
homework
成績評量方式 三、成績評量:課堂討論與表現佔10%、習作佔30%、期中考佔30%、期末考佔30%。 Grading class performance 10%
homework 30%
Exam. 30% Fin. Exam. 30%
教師網頁  
教學內容 人群組成團體,但整個社會的存在與運作有其規則,是社會學所探討的重心,對社會工作者而言,社會學構成其助人知識的一環,修習社會學有助於幼兒保育系同學更能瞭解自身、幼童及幼童家長所存在的社會位置,以及某些可能的行為行為模式,尤其現代社會的各項制度更是社會學討論的一部分,對於處於這些社會制度中的現代人者而言,修習社會學能有助於有整體性的認知。
本課程的目標在於協助同學體認社會組織及制度存在與運作的可能結構與原因。本課程兼顧鉅視與微視社會學理論及應用,,並啟發同學獨立的思考能力,並進而探索其不同的社會哲學價值。另一方面,鼓勵同學觀察及發現日常生活世界的社會運作原理,以應用於實務的操作。
Syllabus Sociology is a basic principle for the students whoses major are human science. Because socialogy as a principle which discuss people and groups, especially focus on interactions, norms and institutions, thoses knowelge is useful for students to provided professional service when they left school.
尊重智慧財產權,請勿非法影印。